• خانه
  • avatarپروفایل
فواید ماهی در پیشگیری و کنترل دیابت

فواید ماهی در پیشگیری و کنترل دیابت

1401/01/29دسته بندی: تغذیه و سلامتی 0

1401/01/29دسته بندی: تغذیه و سلامتی

ماهی منبع خوبی از پروتیین، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین‌هایی مانند D، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، روی، ید، منیزیم و پتاسیم است. انجمن قلب آمریکا خوردن ماهی را حداقل دو بار در هفته به ‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم توصیه می‌کند.

بنا بر مطالعات، ماهی سرشار از مواد مغذی کاهنده‌ی فشار خون است و برای استخوان‌ها، پوست، چشم‌ها و اعصاب مفید است. اما اگر این نکته را نیز بیافزاییم که ماهی به پیشگیری و کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت هم کمک می‌کنند، چه؟ امروز در این مطلب از فیش دلیوری قصد داریم برخی از فواید ماهی برای دیابت و سلامت بیماران دیابتی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

6 مورد از فواید ماهی در مقابله با دیابت

ماهی منبع عالی پروتیین با کیفیت بالا و چربی کم است. اما، آیا فرد مبتلا به دیابت می تواند ماهی بخورد؟ همانطور که اشاره کردیم، از آنجایی که ماهی سرشار از چربی‌ها، پروتیین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای قلب است، یکی از بهترین انتخاب‌ها در غذا برای افراد مبتلا به دیابت است. در ادامه دلیل این امر را خواهیم گفت:

 

1. به کنترل قند خون کمک می‌کند

کنترل قند خون برای افراد مبتلا به دیابت بسیار حایز اهمیت است. ماهی به دلیل داشتن سطوح پایین چربی، می‌تواند به حفظ سطح گلوکز در خون کمک کند. لازم به ذکر است که میزان مصرف ماهی نیز باید در چارچوب یک رژیم غذایی مناسب و همچنین به ‌مقدار معقول باشد.

2. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO: World Health Organization)، بزرگسالان مبتلا به دیابت، 2 تا 3 برابر بیشتر از افراد معمولی در معرض حمله‌های قلبی یا سکته قرار دارند.

منابع انجمن غدد درون‌ریز و تغذیه‌ی اسپانیا (SEEN: Spanish Society of Endocrinology and Nutrition) نشان می‌دهند که 80% از افراد مبتلا به دیابت بعدها به‌دلیل دچار شدن به بیماری‌های قلبی-عروقی جان خود را از دست می‌دهند؛ خطری که می‌توان با رژیم غذایی عاری از چربی‌های به اصطلاح «بد» از آن جلوگیری نمود.

اینجاست که ماهی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند؛ زیرا حاوی مقادیر بالایی اسیدهای چرب امگا 3 همانند DHA و EPA است که التهاب را کاهش می دهد و علاوه بر افزایش مقاومت بدن در برابر حساسیت نسبت به انسولین، به کاهش سطح تری‌گلیسیریدها و کلسترول خون نیز کمک می‌کند.

 

3. طیف گسترده‌ای از پروتیین‌های مورد نیاز را تامین می‌کند

ماهی یک پروتیین کم‌چرب با کیفیت بالا است. پروتیین در یک رژیم غذایی متعادل ضروری است. بنا بر توصیه‌ها، رژیم‌های غذایی اغلب برای متعادل ماندن باید مصرف کربوهیدرات را کاهش دهند که این مسیله در مورد بیماران دیابتی نیز صدق می‌کند.

اگرچه کربوهیدرات‌ها باید در مقادیر کم مصرف شوند، اما انواع مختلفی از ماهی‌ها مانند ماهی تن، ماهی خال‌مخالی، سالمون یا اره‌ماهی با مقادیر مناسب پروتیین وجود دارند که بدون ایجاد یکنواختی در وعده‌های غذایی باید به رژیم‌های غذایی افراد اضافه گردند.

 

4. به کاهش خطر دیابت در بارداری کمک می‌کند

زنان گروهی هستند که برای مثال در دوران بارداری بیشتر در معرض تغییرات سطح قند خون قرار دارند. در دیابت بارداری هم مادر و هم جنین در معرض خطر بیشتری هستند. زیرا سطح گلوکز در بدن از کنترل خارج می‌شود.

ماهی غذایی است که به کاهش سطح قند خون و تثبیت سطح انسولین کمک می‌کند. از طرفی ماهی با دارا بودن مقادیری آهن، کلسیم و اسید فولیک برای رشد مناسب جنین و همچنین قبل و بعد از بارداری ضروری می باشد.

جدای از مبحث دیابت، ماهی حاوی مواد مغذی از جمله، اسیدهای چرب امگا 3 است که برای رشد و نمو جنین حیاتی هستند، به‌ویژه دوکوزاهگزانوییک اسید (DHA: Docosahexaenoic Acid) چربی امگا 3 که برای رشد مغز و چشم مهم است. به همین دلیل، اغلب توصیه می‌شود که زنان باردار و شیرده به اندازه‌ی کافی اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنند.

با این حال، برخی از ماهی‌ها دارای جیوه‌ی بالایی هستند که روند رشد مغز جنین را به مخاطره می‌اندازند. بنابراین، زنان باردار فقط باید ماهی‌های کم‌جیوه مانند سالمون، ساردین و قزل‌آلا آنهم به میزان تنها 12 اونس (340 گرم) در هفته مصرف کنند.

آن‌ها همچنین باید از مصرف ماهی‌های خام و نپخته اجتناب کنند؛ زیرا ممکن است حاوی میکروارگانیسم‌هایی باشند که می‌توانند به جنین آسیب برسانند.

 

5. مشکلات عصبی دیابت را کاهش می‌دهد

قند خون بالا (گلوکز) به اعصاب بدن آسیب می‌رساند. روغن ماهی از زمان‌های قدیم برای کاهش علایم نوروپاتی یا بیماری اعصاب محیطی دیابتی مانند سوزن سوزن شدن، درد و بی‌حسی اندام‌ها و به‌ویژه پاها استفاده می‌شده است.

امروزه با توجه به مطالعات انجام شده از جمله مطالعه‌ی اخیر مرکز پزشکی ویرجینیا در ایالت آیووا می‌دانیم که ماهی مواد مغذی ضروری (ذکر شده در بالا) بدن برای جلوگیری از درگیری اعصاب در این بیماری را تامین می‌کند.

 

6. کاهش سطح کلسترول

فیبر فراوان موجود در ماهی به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. برخلاف کربوهیدرات ها، فیبرها باعث افزایش گلوکز خون نمی شوند.

 

نکته: نباید فراموش کرد که بنا به توصیه‌ی WHO، علاوه بر رعایت رژیم غذایی سالم، باید بر روی مواردی چون فعالیت بدنی منظم، حفظ وزن طبیعی، پرهیز از کشیدن سیگار و مصرف نوشیدنی‌های الکلی برای پیشگیری یا به تاخیر انداختن دیابت نوع 2 نیز تاکید شده است.

 

نتیجه‌گیری

سبک زندگی ما بر انتخاب های غذایی ما تاثیر می گذارد. پیروی از رژیم غذایی صحیح کمک زیادی به پیشگیری و کنترل بیماری هایی از جمله دیابت می کند. یافته‌های مختلف از تاثیر مفید ماهی بر پیشگیری و کنترل دیابت، به ‌ویژه دیابت نوع 2 پشتیبانی می‌کنند.

اگر امکان استفاده از ماهی به هر دلیلی برای افراد دیابتی وجود ندارد، می‌توانند از مکمل‌های روغن ماهی با درصد حداقلی جیوه در آن‌ها بهره بجویند.

گرچه نمی‌توان از فواید ماهی برای دیابت چشم‌پوشی کرد، اما یک قانون کلی را نیز باید برای حفظ سلامتی در نظر گرفت؛ افرادی که از کودکی دارای یک رژیم غذایی سالم و غنی از تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند، از استرس، اضطراب و فشارهای روحی کمتری برخوردارند، فعالیت‌های بدنی را در حد تعادل انجام می‌دهند و در بزرگسالی کمتر به دیابت، آلزایمر، سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر مبتلا می‌شوند.

با این وجود خواص شگفت انگیز غذاهای دریایی از جمله ماهی را نباید دست کم گرفت! شما می توانید تازه ترین ماهی جنوب را از فیش دلیوری تهیه نمایید و آن را در سبد غذایی خود قرار دهید.

0 امتیاز

اولین نفری باشید که نظر میدهید.

0 دیدگاه

تازه‌ترین ماهی‌ها با تخفیف‌های وسوسه انگیز!

همین حالا میخرم
  • bazar
  • sibcheh

فیش دلیوری، بهترین فروشگاه اینترنتی ماهی و میگو!

فیش دلیوری برترین مرکز و فروشگاه جهت خرید آنلاین انواع ماهی و میگو می باشد. شرکت دریابازار نصف جهان با هدف در دسترس قرار دادن محصولات دریایی مرغوب و تازه برای مردم در سراسر ایران فیش دلیوری را راه اندازی نموده است.نمایش بیشتر
رسالت فیش دلیوری ترویج مصرف محصولات دریایی، افزایش مصرف سرانه این محصولات در راستای ارتقای سلامت جامعه و تحویل آسان انواع ماهی های تازه با بسته های مطمئن در درب منازل مشتریان می باشد. شما در فیش دلیوری می توانید بصورت آنلاین انواع ماهی های تازه همچون ماه شیر، ماهی شوریده، ماهی حلوا سفید، ماهی حلوا سیاه، ماهی سرخو، ماهی سنگسر، ماهی تن، ماهی کفشک، ماهی هامور، ماهی بیاح، ماهی طلال، ماهی شورت، ماهی شهری، ماهی راشگو، ماهی صبیتی، میش ماهی، ماهی چمن، ماهی زبان، ماهی صافی، ماهی قباد، ماهی باراکودا (چنگو)، طوطی ماهی، ماهی سی بریم (شانک)، ماهی مقوا و... ، انواع میگوهای تازه همچون شاه میگو، میگو درشت، میگو متوسط و میگو کوچک، میگو سر تیز و همچنین محصولات دیگری نظیر سالمون، قزل آلا، لابستر، خاویار، انواع ادویه ها و طعم دهنده و... را تهیه نمایید.نمایش کمتر