• خانه
  • avatarپروفایل
ماهی را با چه چیزهایی نباید خورد؟

ماهی را با چه چیزهایی نباید خورد؟

1401/02/19دسته بندی: تغذیه و سلامتی 0

1401/02/19دسته بندی: تغذیه و سلامتی

تعداد زیادی از بیماری‌های خودایمنی، به‌طور ویژه با سبک زندگی و عادات غذایی نادرست مرتبط هستند. بر این اساس، موارد دیگری چون هضم، مواد متشکله، فصل، منطقه‌ی جغرافیایی و زمان غذا خوردن نیز بر رژیم غذایی تاثیر می‌گذارند.

هر غذا دارای کیفیت (سنگین، سبک، روغنی، خشک، نرم، سفت) طعم (شیرین، ترش، شور، تند، تلخ، گس)، انرژی حرارتی یا خنک‌کننده  و اثر پس از هضم خاص خود است. هنگامی که دو یا سه ماده‌ی غذایی مختلف با کیفیت، طعم، انرژی و اثرات پس از هضم متفاوت با هم ترکیب شوند، به سیستم گوارشی بیش از حد فشار وارد می‌آید و در نتیجه، تولید آنزیم مهار و منجر به تولید سموم در سیستم می‌شود.

با در نظر گرفتن همه‌ی این مسایل قصد داریم تا در این مقاله به مواد غذایی ناسازگاری بپردازیم که نباید با ماهی مصرف شوند، اما پیش از آن لازم است تا چند نکته‌ای را درباره‌ی این موجود پرخاصیت خاطر نشان سازیم:

بر طبق طب سنتی، مزاج ماهی معمولی سرد و تر و ماهی نمک‌سود گرم و خشک است. ماهی‌های دریای شور و بسیار کوچک که از چالاکی و فعالیت زیادی برخوردارند، از سردی و رطوبت کمتری برخوردارند و گرم‌تر هستند و برای مزاج‌های سرد و افراد میانسال به بالا نیز مناسب‌ترند.

اما خوراکی های ممنوعه با ماهی کدامند؟!

 

مصرف شیر و ماهی

دکتر تارن سانی (Tarun Sahni)، پزشک عمومی در بیمارستان ایندراپراستا آپولو (Indraprastha Apollo) به مجله‌ی FIT می‌گوید: ماهی و شیر هر دو غنی از پروتیین هستند و یک ترکیب پرپروتیین در صورت واکنش نشان دادن با یکدیگر به‌خصوص در بدن فردی که به یک یا هر دوی آن‌ها حساسیت دارد، می‌توانند باعث درد، ناراحتی معده، سوء‌هاضمه، اسهال، روماتیسم، آلزایمر و حتی سکته‌ی مغزی یا قلبی و ام‌اس شود.

همچنین، مصرف این دو با هم می‌تواند بنا به طبیعت و وضعیت مزاجی فرد باعث ایجاد لکه‌های پوستی یا اختلال پوستی پیسی شود. در کل، این ادعا که همه‌ی افراد می‌توانند بدون مشکل این دو را با هم مصرف کنند، اشتباه است. افراد سردمزاج (بلغمی و سوداوی) باید از خوردن زیاد ماهی اجتناب نمایند.

 

مصرف ماست و ماهی

مصرف همزمان ماست و ماهی کاملا اشتباه است. به طور کلی، مصرف هر غذا یا نوشیدنی‌ که در ترکیب با غذا یا نوشیدنی دیگر باعث عدم‌تعادل دوشاها (نیروی حیات)، اختلال در هضم، عدم‌تغذیه‌ی بدن با مواد مغذی، تولید سموم و در نهایت بیماری شود، ممنوع است!

ترکیب ماست و ماهی به‌تدریج باعث ضعف شدید معده (از عوارض ماهی) شده و در زمره‌ی ترکیبات مضر قرار می‌گیرد. در واقع، ماست جزء خوراکی‌های ممنوعه با ماهی به‌شمار می‌رود. توجه داشته باشید که ماهی، شیر و مشتقات آن مانند ماست، پنیر، دوغ، کشک و کره دارای طبع سرد هستند و غلبه‌ی سردی بر بدن را منجر می‌شوند.

 

مصرف ماهی و گوشت قرمز

یکی دیگر از خوراکی های ممنوعه با ماهی، گوشت قرمز می باشد؛ پختن انواع گوشت با هم توصیه نمی‌شود؛ زیرا این ترکیب باعث مشکلات سلامتی و بوی بد دهان می‌شود. همان‌طور که می‌دانید گوشت ماهی و گوشت قرمز هر دو دارای پروتیین هستند، چربی گوشت قرمز بیشتر و برخلاف ماهی از نوع اشباع شده است و هضم آن هم مشکل‌تر است.

بنا بر طب سنتی، مصرف گوشت ماهی با هر گوشت دیگری منع شده است؛ زیرا با تولید سودا در بدن نه‌تنها بر روی خلق و خوی افراد تاثیر منفی می‌گذارد بلکه بیماری‌های مزمن، افسردگی و یبوست را نیز تشدید می‌کند.

 

مصرف ماهی و تخم‌مرغ

استفاده‌ی توام تن ماهی و تخم‌مرغ به خنثی شدن اثرات و خواص هردوی این مواد غذایی منجر می‌شود و جذب مواد مغذی آن‌ها در بدن را مختل می‌کند و در نتیجه با تکرار و ممارست استفاده، بدن به‌تدریج با کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های آن‌ها مواجه خواهد می‌شود.

مصرف ماهی یا تن ماهی همراه با تخم‌مرغ باعث تولید عفونت در معده می‌شود و ابتلا به بیماری‌هایی چون پیوره و دندان درد، نقرس، قولنج، رماتیسم، بواسیر و غیره را در پی دارد.

 

مصرف ماهی و کاهو

کاهو نیز مانند ماهی از طبع سردی برخوردار است و باعث مضاعف شدن سردی ماهی می‌گردد. با در نظر گرفتن این نکته که کاهو هم مانند ماهی دارای امگا 3 است، استفاده از ماهی با مقدار کمی از آن می‌تواند به یک وعده‌ی غذایی کامل تبدیل شود. بنابراین اگر قصد خوردن کاهو با ماهی را دارید در مصرف کاهو افراط نکنید و پس از خوردن آن‌ها از 1 تا 2 عدد خرما استفاده کنید.

در کل، مصرف ماهی با کلیه‌ی سیفی‌جات، سبزیجات و میوه‌های برخوردار از طبع سرد مانند خیار، گوجه‌فرنگی، ریواس، خرفه، اسفناج ، بامیه، کاسنی، ترشک و گشنیز، تربچه، باقلای تازه، لوبیا سبز، نخود سبز، ماش سیاه، بالنگ، آلو، انار، زردآلو، لیموهای ترش و شیرین، کدو حلوایی، گلابی، هلو، انگور و هندوانه نیز منع شده است.

 

چند نکته مهم در مورد خوراکی های ممنوعه با ماهی

- از دیگر خوراکی های ممنوعه با ماهی، چاشنی ها و انواع ترشی ها می باشند! مصرف مقادیر فراوان چاشنی‌هایی چون انواع ترشی‌ها ‌همراه با ماهی ضمن ایجاد ضعف، بی‌حالی و هضم سخت غذا به تشدید بیماری‌های سرد نیز می‌انجامد و به افراد سرد‌مزاج توصیه نمی‌شود.

بهترین چاشنی توصیه شده‌ی مصرفی در کنار ماهی، آب نارنج و سیر تازه هستند؛ چرا که از طبعی گرم برخوردارند. گرچه طبع لیمو ترش سرد و تر است ولی مصرف مقادیر اندکی از آب لیموترش تازه نیز به‌دلیل دارا بودن ویتامین C و تقویت بیشتر جذب آهن ماهی ایرادی ندارد.

- از نوشیدن آب به‌ویژه آب سرد در حین صرف غذا و حداقل تا نیم ساعت پس از صرف هر غذایی به‌ویژه ماهی پرهیز کنید.

- برنج مصرفی همراه با ماهی ترجیحاً سبزی‌پلو (شوید، تره، مرزه، ترخون یا چوچاق با طبع گرم) باشد و بعد از خوردن ماهی سعی شود تا از یک گرمی مناسب مانند خرما یا گردو استفاده گردد.

- بهتر است در فصل تابستان از ماهی‌های کم‌چرب مانند کفشک‌ماهی، سوف، ماهی سفید، روف، ماهی مقوا، شعری، راشگو و در فصول سرد و بارانی از ماهی‌های چرب مانند سالمون، کفال، خال‌مخالی، قزل‌آلا، قباد و هامور استفاده نمایید.

لازم به ذکر است که ماهی قزل‌آلا جزو ماهی‌هایی است که می‌تواند در فصل تابستان نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

- بهترین شکل مصرف ماهی، ماهی کبابی یا بخارپز است که علاوه بر زودهضم و لذیذ بودن، خواص ماهی را نیز به بدن می‌رساند. اگر قصد سرخ کردن ماهی را دارید بهتر است انواع کوچک‌تر ماهی را برگزیده و پس از آغشته کردن یا به‌قولی مزه‌دار کردن آن با ادویه‌های پودر شده‌ی گرم مانند زیره، زنجبیل، فلفل، پودر سیر، زردچوبه، دارچین و ... آن را در روغن کنجد یا زیتون با حرارت بسیار ملایم سرخ کنید.

- 4 ساعت بین خوردن ماهی و یک ماده‌ی غذایی دیگر فاصله بگذارید.

 

سخن آخر

گرچه فواید بسیار ماهی و نقش مهم آن در حفظ سلامتی را نمی‌توان انکار کرد، ولی ندانستن روش درست مصرف آن می‌تواند گاهاً با صدمات جبران‌ناپذیری برای بدن همراه باشد. بنابراین، ضرورت دانستن و آشنایی با خوراکی‌های ممنوعه با ماهی امری اجتناب‌ناپذیر است.

در این مطلب از فیش دلیوری به مهم ترین نکات و خوراکی های ممنوعه با ماهی اشاره کردیم. با توجه به سرد و تر بودن مزاج ماهی، اگر از دوستداران مصرف ماهی هستید، از ترکیب آن با دیگر مواد غذایی از جمله موارد ذکر شده در این مطلب بپرهیزید.

در هر حال، ماهی یکی از سالم‌ترین انواع گوشت است و خوردن انواع آن به همه‌ی گروه‌های سنی به‌ویژه کودکان در سنین رشد، سالمندان، بیمارن قلبی، ورزشکاران، زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود.

علاقه مندان به غذاهای دریایی می توانند تازه ترین ماهی جنوب را از فیش دلیوری تهیه نمایند!

شما می توانید از هر جای ایران و همین حالا تازه ترین ماهی و میگو را با خرید اینترنتی و آنلاین از فیش دلیوری سفارش دهید. با بیست سال سابقه، اینجا در فیش دلیوری همیشه تازگی و اصالت محصول، روش های متنوع پاک کردن، بسته بندی های وزنی متنوع و مخصوص جهت بهینه ماندن محصول تا مقصد، بهترین قیمت، تخفیفات متنوع، تضمین مرجوعی محصول و تحویل در کوتاه ترین زمان اولویت ماست.

0 امتیاز

اولین نفری باشید که نظر میدهید.

0 دیدگاه

تازه‌ترین ماهی‌ها با تخفیف‌های وسوسه انگیز!

همین حالا میخرم
  • bazar
  • sibcheh

فیش دلیوری، بهترین فروشگاه اینترنتی ماهی و میگو!

فیش دلیوری برترین مرکز و فروشگاه جهت خرید آنلاین انواع ماهی و میگو می باشد. شرکت دریابازار نصف جهان با هدف در دسترس قرار دادن محصولات دریایی مرغوب و تازه برای مردم در سراسر ایران فیش دلیوری را راه اندازی نموده است.نمایش بیشتر
رسالت فیش دلیوری ترویج مصرف محصولات دریایی، افزایش مصرف سرانه این محصولات در راستای ارتقای سلامت جامعه و تحویل آسان انواع ماهی های تازه با بسته های مطمئن در درب منازل مشتریان می باشد. شما در فیش دلیوری می توانید بصورت آنلاین انواع ماهی های تازه همچون ماه شیر، ماهی شوریده، ماهی حلوا سفید، ماهی حلوا سیاه، ماهی سرخو، ماهی سنگسر، ماهی تن، ماهی کفشک، ماهی هامور، ماهی بیاح، ماهی طلال، ماهی شورت، ماهی شهری، ماهی راشگو، ماهی صبیتی، میش ماهی، ماهی چمن، ماهی زبان، ماهی صافی، ماهی قباد، ماهی باراکودا (چنگو)، طوطی ماهی، ماهی سی بریم (شانک)، ماهی مقوا و... ، انواع میگوهای تازه همچون شاه میگو، میگو درشت، میگو متوسط و میگو کوچک، میگو سر تیز و همچنین محصولات دیگری نظیر سالمون، قزل آلا، لابستر، خاویار، انواع ادویه ها و طعم دهنده و... را تهیه نمایید.نمایش کمتر