• خانه
  • avatarپروفایل
فواید و مضرات خوردن تن ماهی برای بدن

فواید و مضرات خوردن تن ماهی برای بدن

1401/12/22دسته بندی: تغذیه و سلامتی 0

1401/12/22دسته بندی: تغذیه و سلامتی

کنسرو تن ماهی که در میان مردم معروف به تن ماهی است از غذاهای پرطرفدار محسوب می‌شود. با توجه به مشغله کاری این روزها استفاده از کنسرو ماهی راهی آسان برای آماده کردن یک وعده غذایی و تامین مواد ضروری و مورد نیاز بدن است.

کنسرو تن ماهی در گذشته با ماهی ساردین و کیلکا هم در بازار موجود بود که به‌دلیل استقبال بسیار کم مصرف‌کنندگان پس از مدتی تولید آن‌ها متوقف شد. همه ما کمابیش با خواص تن ماهی آشنایی داریم اما شاید از مضرات تن ماهی در صورت استفاده بیش از حد و مداوم غافل باشیم! اگرچه کنسرو تن ماهی غذایی خوش‌طعم و سرشار از مواد مغذی است، اما باید بدانیم مصرف بی‌رویه هر نوع ماده غذایی ممکن است اثرات منفی بر روی بدن داشته باشد.

در این مطلب از وبلاگ فیش دلیوری از خواص تن ماهی و مضرات تن ماهی بیشتر برایتان خواهیم گفت.

 

تن ماهی چیست؟

پیش از آنکه به خاصیت های تن ماهی و ضررهای تن ماهی بپردازیم بهتر است بدانیم اصلا تن ماهی چیست؟ در تهیه تن ماهی از گروه وسیعی از ماهی‌ها شامل انواع ماهی‌های متنوع با اندازه‌های کوچک و بزرگ استفاده می‌کنند و به آن‌ها موادی مانند روغن و نمک اضافه کرده و با روش‌های خاص آن را بسته‌بندی می‌کنند.

 

ارزش غذایی تن ماهی در مقایسه با ماهی تازه

ارزش غذایی تن ماهی در مقایسه با ماهی تازه به عواملی مختلفی بستگی دارد که از میان آن‌ها به شرایطی که ماهی در آن منجمد و سپس فرآوری شده است، می‌توان اشاره کرد. در صورتی که فرآیند انجماد ماهی تازه به‌ سرعت انجام گیرد، در فرآوری آن نکات بهداشتی رعایت شود و شرایط و زمان پخت ماهی تازه طبق اصول صورت پذیرد، می‌توان گفت که تفاوت چندانی بین ارزش غذایی ماهی تازه و ماهی کنسروی وجود ندارد.

ذکر این نکته ضروری است که کنسرو تن ماهی با روغن، کالری و چربی بالاتری نسبت به تن ماهی با آب دارد. همچنین برای اطلاع دقیق از میزان ارزش غذایی تن ماهی باید به برندی که آن را توزیع می‌کند و مشخصات روی بسته‌بندی توجه کنید. به‌عنوان مثال DHA نوعی امگا 3 است که وجود آن در تن ماهی تاثیر مثبتی بر سلامت چشم و مغز دارد و از خواص تن ماهی محسوب می‌شود.

کنسرو تن ماهی نیز همانند ماهی تازه منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3، فسفر، آهن، کلسیم، ویتامین های گروه B، ویتامین D، ویتامین A و پروتیین می باشد.

 

چرا تن ماهی پرطرفدار است؟

  • تن ماهی دردسرهای پاک کردن مثل ماهی تازه را ندارد.
  • برای افرادی که به طعم و بو حساس‌اند گزینه مناسبی است.
  • قیمت تن ماهی نسبتا مناسب است.
  • هر وقت بخواهید با قیمت‌ها و طعم‌های متنوع (تن ماهی با سبزیجات، تن ماهی دودی، تن ماهی با زیتون، تن ماهی با فلفل قرمز، تن ماهی با شوید و غیره) در بازار موجود است.
  • به هر شیوه‌ای که دوست داشته باشید، می‌توانید آن را سرو کنید. به ‌طور مثال: با نان، برنج، استفاده از آن در سالاد و موارد دیگر.
  • در صورت باز نشدن قوطی می‌توانید مدت زمان طولانی آن را نگه دارید.

 

خواص تن ماهی

از اولین و مهم ترین فواید تن ماهی می‌توان به داشتن اسیدهای چرب امگا 3 اشاره داشت؛ اگرچه چربی کنسرو ماهی کم است اما این منبع مهم در آن به اندازه کافی وجود دارد. خوردن تن ماهی ساده‌ترین راه برای دریافت امگا 3 است که از فواید آن می‌توان به تاثیرات مثبتی که بر روی قلب، چشم و سلامت مغز دارد، اشاره داشت.

دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی از دیگر خواص تن ماهی است. همان‌طور که می‌دانید ویتامین D و سلنیوم از ویتامین‌های ضروری‌اند که بدن همواره به آن‌ها نیاز دارد و کنسرو تن ماهی منبع غنی از این ویتامین‌ها به شمار می‌رود.

کنسرو ماهی منبع بسیار خوبی برای پروتیین بوده و همچنین چربی و کالری پایینی دارند که باعث افزایش حس سیری در شخص می‌شود. این کنسرو گزینه خوبی برای یک وعده غذایی سرشار از پروتیین است. طبق اعلام سازمان غذا و دارو آمریکا یک تن ماهی معمولی بیش از 46 گرم پروتیین دارد. به ‌طور معمول هر فرد روزانه به یک گرم پروتیین به ازای هر کیلوگرم از وزن خود نیاز دارد.

حتما شنیده‌اید افرادی که رژیم افزایش وزن دارند و یا افراد ورزشکار باید مصرف تن ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانند. کنسرو تن ماهی به افزایش وزن کمک می‌کند؛ چراکه دارای پروتیین بالا، چربی مناسب و کالری بالایی است. هر 36 گرم تن ماهی معادل 56 کالری انرژی و 2 گرم چربی دارد.

 

مضرات تن ماهی

 یکی از مهم‌ترین و نگران‌کننده‌ترین مضرات تن ماهی جیوه موجود در آن است. در حال حاضر با گسترش فعالیت‌های صنعتی، آلودگی آب‌های جهان رو به افزایش است. با ورود جیوه ناشی از این فعالیت‌ها به بدن ماهی، در صورت استفاده مکرر از این فرآورده، فلز سنگین جیوه به بدن وارد شده و باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامت ما می‌شود. ضعیف کردن سیستم اعصاب مرکزی تنها یکی از اثرات استفاده از جیوه است.

ماهی تن در آب از ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کند، به همین دلیل معمولا بیشترین مقدار جیوه در بین ماهی‌ها، در بدن ماهی تن یافت می‌شود. میزان جیوه موجود در بدن یک ماهی تن به نوع آن بستگی دارد؛ مثلا ماهی‌های تن‌ با جثه بزرگ‌تر جیوه بیشتر و ماهی تن‌ با جثه کوچک جیوه کمتری را در بدن خود دارند. به همین علت تولیدکنندگان بیشتر از ماهی‌های جوان و کوچک برای تولید کنسرو ماهی استفاده می‌کنند.

طبق تحقیقاتی که انجام شده جیوه اثرات متفاوتی در هر رده سنی دارد که در ادامه به ‌طور مختصر به آن‌ها اشاره‌ای گذرا خواهیم کرد.

  • تاثیر جیوه بر بزرگسالان: افراد بزرگسالی که در هفته حداقل یک‌بار از ماهی با جیوه بالا استفاده می‌کنند با علایمی مانند کوفتگی و خستگی بیشتر مواجه خواهند شد.
  • تاثیر جیوه بر کودکان: جیوه بر روی سیستم عصبی کودکان به ‌ویژه در سنین رشد تاثیر منفی دارد. والدین باید به این نکته توجه داشته باشند و استفاده از تن ماهی را در رژیم غذایی کودکان خود محدود کنند. بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو کودکان بین 2 تا 10 سال بهتر است دو یا سه بار در هفته حداکثر 28 گرم ماهی سبک مصرف کنند.
  • تاثیر جیوه بر زنان باردار و شیرده: مصرف کنسرو تن ماهی با جیوه بالا برای زنان باردار و شیرده ممنوع است؛ توصیه شده تا این افراد از کنسروهای تن سبک و به میزان مناسب استفاده کنند.

 

همان‌طور که می‌دانید عنصر سدیم درتمامی انواع تن ماهی یافت می‌شود. استفاده زیاد از این عنصر از مضرات تن ماهی محسوب می‌شود. میزان مشخصی از سدیم برای بدن ضروری است؛ اما به این نکته باید توجه داشت که زیاده‌روی در مصرف این ماده موجب بروز نفخ شکم می‌شود.

علاوه بر این‌ها به دلیل وجود سدیم مصرف مکرر تن ماهی به افرادی که فشار خون دارند توصیه نمی‌شود. افرادی که فشار خون دارند بهتر است از کنسرو تن ماهی تازه با میزان نمک کم، استفاده کنند.

در بسته‌بندی کنسرو تن از ماده‌ای شیمیایی به نام بیس‌فنول (BPA) برای افزایش ماندگاری استفاده می‌کنند. این هم یکی دیگر از مضرات تن ماهی است. برخی افراد معتقدند این ماده تاثیر منفی بر سلامت بدن دارد، به همین دلیل توصیه می‌کنند تا از محصولاتی که بر روی آن‌ها عبارت BPA-free (بدون بیس‌فنول) درج شده، استفاده کنید.

 

چند نکته دیگر

  • کارشناسان معتقدند استفاده مکرر از تن ماهی و مسمومیت با جیوه موجب بیماری‌هایی می‌شود که زوال عقل را در پی دارد.
  • همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، زندگی صنعتی و آلوده شده آب‌ها با فلزات سنگین ناشی از این نوع زندگی، موجب آلودگی ماهی‌ها می‌شود. در نتیجه این آلودگی، استفاده از تن ماهی آلوده موجب حمله قلبی می‌شود. بر اساس مطالعات جدید توصیه شده که برای تامین امگا 3 از گردو و دانه‌های کتان به جای تن ماهی استفاده کنید.
  • شکار گونه‌هایی که برای کنسرو ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرند، خطر انقراض آن‌ها را در پی خواهد داشت. این مورد را می‌توان از مضرات تن ماهی برای محیط زیست دانست. استفاده بیش از حد از تن ماهی فعالان محیط زیست را نگران کرده است.

شکار بی‌رویه ماهی تن علاوه بر احتمال انقراض موجب بر هم خوردن تعادل در اکوسیستم طبیعی هم می‌شود. متاسفانه در شیوه صید و آماده‌سازی این نوع از ماهیان از روش‌های خشونت‌آمیزی استفاده می‌شود که مطلوب نیست. برای تولید این گونه از ماهی‌ها برخی از افراد به شیوه‌های غیر استاندارد به تولید و پرورش این نوع از ماهیان  روی می‌آورند.

 

کلام پایانی

در این مقاله از خواص تن ماهی و مضرات تن ماهی برایتان گفتیم. در صورتی که به این ماده غذایی علاقه دارید توصیه می‌کنیم که با توجه به آنچه گفته شد، میزان مناسبی از آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. امروزه برای افراد گیاه‌خوار، تن ماهی سبزیجات با همان عطر و طعم تن ماهی در بازار موجود است.

اگر نگران‌ هستید که تن ماهی آلوده به جیوه نباشد، می‌توانید از کنسروهایی که بر روی آن برچسب لایت تن وجود دارد، استفاده کنید. افرادی که نگران چربی موجود در تن ماهی‌اند می‌توانند به جای کنسرو تن ماهی با روغن، کنسرو تن ماهی با آب را تهیه کنند.

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که درست است کنسرو ماهی ماندگاری بالایی دارد؛ اما پیش از مصرف حتما آن‌ را به ‌دقت چک کنید و در صورت فرورفتگی یا برآمدگی جدی، ترک و بوی بد از مصرف آن خودداری نمایید.

امیدواریم توانسته باشیم مهم‌ترین نکات را درباره خواص تن ماهی و مضرات تن ماهی به شما ارایه دهیم. اگر جای نکته‌ای در این مطلب خالی است، خوشحال می‌شویم که آن را با فیش دلیوری در میان بگذارید.

فیش دلیوری با داشتن بیش از بیست سال سابقه فعالیت در مجموعه دریابازار، از تمام ظرفیت های خود استفاده کرده تا بهترین بستر فروش آنلاین ماهی و میگو را برای شما کاربران گرامی فراهم نماید.

شما می توانید از هر جای ایران و همین حالا تازه ترین ماهی و میگو را با خرید اینترنتی و آنلاین از فیش دلیوری سفارش دهید. اینجا در فیش دلیوری همیشه تازگی و اصالت محصول، روش های متنوع پاک کردن، بسته بندی های وزنی متنوع و مخصوص جهت بهینه ماندن محصول تا مقصد، بهترین قیمت، تخفیفات متنوع، تضمین مرجوعی محصول و تحویل در کوتاه ترین زمان اولویت ماست.

0 امتیاز

اولین نفری باشید که نظر میدهید.

0 دیدگاه

تازه‌ترین ماهی‌ها با تخفیف‌های وسوسه انگیز!

همین حالا میخرم
  • bazar
  • sibcheh

فیش دلیوری، بهترین فروشگاه اینترنتی ماهی و میگو!

فیش دلیوری برترین مرکز و فروشگاه جهت خرید آنلاین انواع ماهی و میگو می باشد. شرکت دریابازار نصف جهان با هدف در دسترس قرار دادن محصولات دریایی مرغوب و تازه برای مردم در سراسر ایران فیش دلیوری را راه اندازی نموده است.نمایش بیشتر
رسالت فیش دلیوری ترویج مصرف محصولات دریایی، افزایش مصرف سرانه این محصولات در راستای ارتقای سلامت جامعه و تحویل آسان انواع ماهی های تازه با بسته های مطمئن در درب منازل مشتریان می باشد. شما در فیش دلیوری می توانید بصورت آنلاین انواع ماهی های تازه همچون ماه شیر، ماهی شوریده، ماهی حلوا سفید، ماهی حلوا سیاه، ماهی سرخو، ماهی سنگسر، ماهی تن، ماهی کفشک، ماهی هامور، ماهی بیاح، ماهی طلال، ماهی شورت، ماهی شهری، ماهی راشگو، ماهی صبیتی، میش ماهی، ماهی چمن، ماهی زبان، ماهی صافی، ماهی قباد، ماهی باراکودا (چنگو)، طوطی ماهی، ماهی سی بریم (شانک)، ماهی مقوا و... ، انواع میگوهای تازه همچون شاه میگو، میگو درشت، میگو متوسط و میگو کوچک، میگو سر تیز و همچنین محصولات دیگری نظیر سالمون، قزل آلا، لابستر، خاویار، انواع ادویه ها و طعم دهنده و... را تهیه نمایید.نمایش کمتر