• خانه
  • avatarپروفایل
دستور پخت دوپیازه میگو به روش جنوبی

دستور پخت دوپیازه میگو به روش جنوبی

1401/02/02دسته بندی: دستور پخت ها 0

1401/02/02دسته بندی: دستور پخت ها

اگر به شهرهای جنوبی ایران سفر کرده باشید یا به فرهنگ جنوب کشور علاقه‌مند هستید، بی‌تردید، طعم لذیذ دوپیازه میگو را تجربه کرده‌اید یا نام آن را شنیده‌اید. دوپیازه میگو، یکی از غذاهای اصیل جنوب ایران است که اصالت پخت آن به بوشهر بازمی‌گردد اما در سایر شهرهای جنوبی دیگر مانند بندرعباس نیز بسیار محبوب است.

دوپیازه میگو جزو آن دسته از غذاهای سنتی جنوبی است که در بسیاری از مراسم و مهمانی‌‌های آن منطقه سرو می‌شود.. میگو، سیب زمینی، پیاز، رب گوجه‌فرنگی و ادویه از مواد تشکیل‌دهنده‌ی این غذا هستند که در کنار برنج کته، طعمی بی‌نظیر ایجاد می‌کند.

این غذای دریایی جنوبی، طرز تهیه آسانی دارد که در این مطلب از فیش دلیوری به شما خواهیم گفت چگونه یک دوپیازه میگو به روش جنوبی طبخ نمایید! با ما همراه باشید.

 

مواد لازم برای پخت دوپیازه میگو

 

میگوی تازه: 500 گرم

پیاز: 4 عدد متوسط

سیر: 4 حبه

سیب زمینی بزرگ: 2 عدد

رب یا پوره گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری (اگر از پوره گوجه فرنگی استفاده می کنید، 400 گرم اضافه نمایید)

نمک، فلفل سیاه، دارچین و زردچوبه: به میزان لازم

آب لیموترش یا پودر لیمو: 2 قاشق چایخوری (اگر از پودر لیمو استفاده می کنید، به میزان لازم اضافه نمایید)

پودر پاپریکا: 1 قاشق چایخوری

برگ بو: به میزان لازم

پودر تخم گشنیز: 1 قاشق چایخوری

پودر سیر و ادویه ماهی: به میزان لازم

روغن یا کره: به میزان لازم (اگر از کره استفاده می کنید، 50 گرم اضافه نمایید)

 

گام به گام با دستور پخت دوپیازه میگو

 

مرحله اول

در نخستین مرحله باید میگوها را تمیز بشویید و پوست آن را جدا کنید. هنگام پاک کردن میگو توجه داشته باشید که با یک شکاف نازک در کمر، رگ سیاه رنگ آن را برای جلوگیری از ایجاد بوی زهم، خارج کنید.

 

مرحله دوم

در این مرحله‌ از پخت دو پیازه میگو، باید پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و در تابه به همراه روغن یا کره‌ی داغ‌شده با شعله‌ی ملایم، با مقداری زردچوبه تفت دهید تا شیشه‌ای شوند. سپس سیرهای خرد شده را به آن اضافه کنید و با یکدیگر تفت دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که عطر سیر به مشام برسد.

 

مرحله سوم

پس از آن‌که پیاز و سیر به مقدار کافی تفت داده شد، میگوها را به آن اضافه کنید. مدت زمان تفت دادن میگو در سیر و پیاز از 3 تا 5 دقیقه متغیر است. اما به خاطر داشته باشید که بیش از این مدت، میگوها را تفت ندهید؛ زیرا باعث سفت و لاستیکی شدن بافت میگو می‌شود.

 

مرحله چهارم

در این زمان، پوره‌ گوجه‌ فرنگی یا رب را به میگوها اضافه کنید و تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. در صورت تمایل می‌توانید از ترکیب پوره و گوجه فرنگی نیز استفاده کنید.

 

مرحله پنجم

در این مرحله باید نمک، فلفل سیاه، ادویه ماهی، پودر پاپریکا، پودر سیر، پودر تخم گشنیز، دارچین، پودر یا آب لیموترش و در صورت تمایل، پودر گل محمدی و هل را به غذا اضافه کنید و تفت دهید. تفت دادن در این مرحله را نیز تا زمانی ادامه دهید که بوی خامی ادویه از بین برود و عطر آن در فضا بپیچد. سپس درب ظرف را ببندید و 20 دقیقه مهلت دهید تا دوپیازه میگو به روش جنوبی جا بیفتد.

 

مرحله ششم

در این زمان که دوپیازه میگو در حال جا افتادن است، سیب زمینی‌ها را به صورت مکعبی خرد و در تابه‌ای جداگانه سرخ کنید. برای خوش‌رنگ و خوش عطر شدن آن می‌توانید مقداری زردچوبه نیز اضافه کنید. (با توجه به ذایقه و علاقه‌ی خود، می‌توانید مقدار سیب‌زمینی‌ها را افزایش دهید)

 

مرحله هفتم

پس از آن‌که دوپیازه میگو به طور کامل جا افتاد و سیب‌زمینی‌ها نیز سرخ شد، غذا را برای سرو کردن در ظرف مورد نظر خود بریزید و مطابق سلیقه‌ی خود تزیین کنید.

دوپیازه میگو را می‌توانید همراه با برنج کته یا همراه با نان تازه، زیتون و سبزی میل کنید و از طعم و عطر بی‌نظیر این غذای سنتی و اصیل جنوب ایران، لذت ببرید.

 

فوت و فن‌های پخت دوپیازه میگو

  • توجه داشته باشید که از بین بردن بوی زهم میگو، مهم‌ترین نکته‌ی قابل توجه در غذاهای تهیه شده با میگو است؛ زیرا بسیاری از افراد را از خوردن این ماده‌ی غذایی پرارزش باز می‌دارد.
  • برای خوشمزه‌تر شدن دوپیازه میگو می‌توانید میگوها را مرینت کنید، به این صورت که میگوها را به همراه 2 عدد پیاز و 1 حبه سیر رنده‌شده، ادویه و آب لیموترش ترکیب کنید و در یخچال قرار دهید تا مزه‌دار شوند. سپس آن را در سس تهیه شده از پوره و رب گوجه فرنگی به مدت 20 دقیقه بپزید.
  • می‌توانید به مواد مرینت دوپیازه میگو، مقداری زعفران نیز اضافه کنید. عطر و طعم زعفران به خوشمزه‌تر شدن آن کمک بسیاری می‌کند.
  • استفاده از پوره‌ی گوجه فرنگی در دوپیازه میگو طعم بهتری به آن می‌بخشد.
  • در پخت دوپیازه میگو می‌توانید از قارچ و فلفل دلمه‌ای نیز استفاده کنید.
  • پیاز فراوان در مزه‌دار کردن و پخت دوپیازه میگو بسیار موثر است و باعث لذیذتر شدن این غذا می‌شود.
  • سبزی گشنیز و جعفری نیز می‌توانند به عنوان چاشنی‌های طعم‌دهنده‌ی دوپیازه میگو مورد استفاده قرار بگیرند.

 

 

سخن پایانی

در ایران، به ویژه در جنوب کشور، غذاهای دریایی بسیاری مانند دوپیازه میگو، قلیه ماهی، میگو کبابی و ... تهیه می‌شوند که علاوه بر طعم عالی، حاوی مواد مغذی برای بدن هستند. در این مطلب، به دستور پخت دوپیازه میگو همراه با نکات طلایی برای خوشمزه‌تر شدن آن پرداختیم.

همان‌گونه که می‌دانید میگو، یکی از انواع آبزیان است که در آب‌های شور و شیرین یافت می‌شود. این آبزی سخت‌پوست نیز همانند دیگر آبزیان دریایی، دارای خواص شگفت‌انگیز و فوق‌العاده‌ای برای بدن است که استفاده از آن بسیار توصیه می‌شود.

میگو سرشار از کلسیم، پروتیین و ید است و به عنوان یک غذای دریایی خوشمزه شناخته می‌شود. جالب است بدانید که دوپیازه میگو، یکی از انواع غذاهای دریایی است که انواع سلیقه‌ها را راضی و نظر افرادی را که به خوردن غذاهای دریایی تمایل زیادی ندارند، به خود جلب می‌کند. پس شما هم برای تهیه این غذای دریایی پرخاصیت دست به کار شوید!

تازه ترین میگو برای پخت دوپیازه میگو به روش جنوبی را از فیش دلیوری تهیه نمایید!

شما می توانید از هر جای ایران و همین حالا تازه ترین ماهی و میگو را با خرید اینترنتی و آنلاین از فیش دلیوری سفارش دهید. با بیست سال سابقه، اینجا در فیش دلیوری همیشه تازگی و اصالت محصول، روش های متنوع پاک کردن، بسته بندی های وزنی متنوع و مخصوص جهت بهینه ماندن محصول تا مقصد، بهترین قیمت، تخفیفات متنوع، تضمین مرجوعی محصول و تحویل در کوتاه ترین زمان اولویت ماست.

0 امتیاز

اولین نفری باشید که نظر میدهید.

0 دیدگاه

تازه‌ترین ماهی‌ها با تخفیف‌های وسوسه انگیز!

همین حالا میخرم
  • bazar
  • sibcheh

فیش دلیوری، بهترین فروشگاه اینترنتی ماهی و میگو!

فیش دلیوری برترین مرکز و فروشگاه جهت خرید آنلاین انواع ماهی و میگو می باشد. شرکت دریابازار نصف جهان با هدف در دسترس قرار دادن محصولات دریایی مرغوب و تازه برای مردم در سراسر ایران فیش دلیوری را راه اندازی نموده است.نمایش بیشتر
رسالت فیش دلیوری ترویج مصرف محصولات دریایی، افزایش مصرف سرانه این محصولات در راستای ارتقای سلامت جامعه و تحویل آسان انواع ماهی های تازه با بسته های مطمئن در درب منازل مشتریان می باشد. شما در فیش دلیوری می توانید بصورت آنلاین انواع ماهی های تازه همچون ماه شیر، ماهی شوریده، ماهی حلوا سفید، ماهی حلوا سیاه، ماهی سرخو، ماهی سنگسر، ماهی تن، ماهی کفشک، ماهی هامور، ماهی بیاح، ماهی طلال، ماهی شورت، ماهی شهری، ماهی راشگو، ماهی صبیتی، میش ماهی، ماهی چمن، ماهی زبان، ماهی صافی، ماهی قباد، ماهی باراکودا (چنگو)، طوطی ماهی، ماهی سی بریم (شانک)، ماهی مقوا و... ، انواع میگوهای تازه همچون شاه میگو، میگو درشت، میگو متوسط و میگو کوچک، میگو سر تیز و همچنین محصولات دیگری نظیر سالمون، قزل آلا، لابستر، خاویار، انواع ادویه ها و طعم دهنده و... را تهیه نمایید.نمایش کمتر