• خانه
  • avatarپروفایل
بهترین ماهی های جنوب برای سرخ کردن کدامند؟

بهترین ماهی های جنوب برای سرخ کردن کدامند؟

1401/02/24دسته بندی: دستور پخت ها 0

1401/02/24دسته بندی: دستور پخت ها

متاسفانه سرانه مصرف غذاهای دریایی در کشورمان عدد مناسبی نیست. اگرچه مصرف کم ماهی، دلایل زیادی دارد اما یکی از دلایل مهم آن، آگاهی اندک جامعه نسبت به خواص فوق‌العاده آبزیان، اعم از ماهی سرخ کردنی، میگوی دریایی، ماهی کبابی جنوب و غیره است.

بنا به سلایق متفاوت و متنوع جامعه، ممکن است عده‌ای طرفدار ماهی جنوب سرخ کردنی باشند و عده‌ای به‌ دنبال خرید ماهی جنوب کبابی! در این مطلب از وبلاگ فیش دلیوری برخی از ماهی‌های جنوب مناسب سرخ کردن را معرفی می‌کنیم و خواص آنها را بیان می­کنیم.

 

چرا ماهی سرخ کردنی خوشمزه تر است؟!

یکی از دلایلی که باعث محبوبیت غذاهای آماده و فست فودها شده، چرب بودن آنهاست! زیرا ذایقه غالب جامعه، غذاهای چرب و سرخ کردنی است. ماهی و دیگر غذاهای دریایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و طرفداران ماهی سرخ کردنی، بیشتر از ماهی کباب جنوب است.

یک تفاوت مهم میان ماهی جنوب سرخ کردنی با دیگر غذاهای چرب وجود دارد! ماهی [نوب سرشار از چربی های مفید اشباع نشده است. چربی مفید ماهی برخلاف چربی اشباع شده حیوانی مثل گوشت قرمز، نه تنها مضر نیست، بلکه یک ماده ضروری برای حفظ سلامتی به شمار می‌رود.

اما بهترین ماهی های جنوب برای سرخ کردن کدامند؟!

 

حلوای سفید یا زبیدی

ماهی حلوای سفید یکی از گرانترین ماهی‌های جنوب است ولی ارزش خرید بالایی نیز دارد. زیرا سرشار از ویتامین‌های گروه A، B، C و ویتامین D است. به همین خاطر، در تقویت بینایی و همچنین سلامت پوست و مو، نقش به‌سزایی دارد.

زبیدی را به افرادی پیشنهاد می‌کنیم که از بوی خام ماهی فراری هستند! زیرا برخلاف اغلب ماهی سرخ کردنی های جنوب، بوی نامطبوع اندکی دارد. نقطه مثبت دیگر حلوای سفید یا زبیدی، دور ریز کم آن است و به راحتی فیله می‌شود. به همین خاطر بهترین ماهی جنوب سرخ کردنی است.

ویتامین B12 گوشت ماهی زبیدی، تقویت کننده سیستم عصبی است و به‌ واسطه چربی کم و کلسترول اندک، بهترین غذای دریایی برای افراد مسن محسوب می‌شود. علاوه بر ویتامین‌های مذکور و املاح دریایی، گوشت زبیدی دارای ید نیز هست. به همین خاطر، مصرف این ماهی نقش مثبت و مهمی در از بین رفتن امراض غده تیرویید دارد.

فارغ از قیمت زبیدی، آن را می‌توان بهترین و خوشمزه‌ترین ماهی سرخ کردنی جنوب دانست. ماهی زبیدی که بهترین و پرطرفدارترین ماهی جنوب سرخ کردنی در کشورمان است، علاوه بر ایران، در اقیانوس هند، اطلس، دریای مدیترانه، خلیج بنگال و.. نیز زندگی می­کند و صید می­شود. به همین دلیل در اغلب نقاط جهان مصرف می­شود. طعم لذیذ و گوشت فوق­العاده خوشمزه آن هم در دیگر نقاط دنیا طرفداران بی­شماری دارد.

 

ماهی سرخو

رنگ پوست این ماهی، یکی از دلایل نامگذاری آن است؛ زیرا رنگی مایل به قرمز کمرنگ و صورتی دارد. ماهی سرخو نیز یکی از بهترین گزینه‌های خرید ماهی سرخ کردنی است که علاوه بر طعم لذیذ، استخوان و تیغ کمی دارد. به همین خاطر، دور ریز کم و ارزش خرید بالایی به­عنوان ماهی جنوب سرخ کردنی دارد.

امگا 3 بالای گوشت ماهی سرخو نقطه قوت این ماهی است و بهترین گزینه برای افرادی است که بیماری قلبی عروقی دارند. خوشبختانه بوی نامطبوع اغلب ماهی‌ها، در ماهی سرخو وجود ندارد؛ به شکلی که به آن ماهی معطر نیز می‌گویند!

میزان اسید آمینه تریپتوفان و همچنین سلنیوم موجود در گوشت ماهی سرخو باعث کاهش 39 درصدی ابتلا به سرطان می‌شود. سرخو علاوه بر اینکه گزینه خوبی به‌عنوان ماهی سرخ کردنی است، به شکل ماهی کبابی و قلیه نیز طبخ می‌شود. گوشت ماهی سرخو سرشار از پروتیین است و هضم راحتی دارد.

 

ماهی شیر

عنوان پرطرفدارترین ماهی جنوب سرخ کردنی به ماهی شیر می‌رسد! زیرا علاوه بر قیمت بسیار مناسب، گوشت لذیذی دارد. قیمت مناسب ماهی شیر، یکی از دلایل فروش بالای آن به عنوان لذیذترین ماهی سرخ کردنی است. این ماهی در گویش‌های مختلف با نام‌های چنعت، کناد، درک، خیاط و... شناخته می‌شود.

بوی اندک، منبع غنی از ویتامین های D، فلس کم، ضایعات اندک، کلسیم و ید بالا، از ویژگی‌های گوشت ماهی شیر است. به خاطر دور ریز بسیار کم و گوشت خوشمزه ماهی شیر، آن را می‌توان بهترین ماهی سرخ کردنی با قیمت مناسب دانست.

گوشت ماهی شیر اگرچه بافت نرمی دارد اما در هنگام پخت و پز، انسجام خود را حفظ می‌کند و این ویژگی بافت ماهی باعث شده بهترین ماهی جنوب سرخ کردنی از لحاظ قیمت باشد! علاوه بر ویتامین D، دارای ویتامین های B6، B12، اسید فولیک، بیوتین و غیره نیز هست که از خواص آن می‌توان به خون سازی، تقویت سیستم دستگاه عصبی، سلامت پوست و مو اشاره کرد.

 

شانک صورتی

نام این ماهی در گویش­های محلی کافر، کوفر، کوپر، زرد باله، کخو، گوفر، اوفر و گوپاه است. شانک صورتی، گوشت سفید و بدون خاری دارد و علاوه بر طبخ به­صورت شکم پر، یکی از گزینه­های ماهی سرخ کردنی هم به­شمار می­رود.

دورریز این ماهی کمی بیشتر از دیگر ماهیان است و اگر پاک کردن آن به شکل فیله انجام شود، بیش از شصت درصد ضایعات دارد اما اگر به صورت قطعه قطعه پاک شود، دورریز آن فقط سی درصد است.

تقویت دستگاه ایمنی و عصبی، افزایش استحکام اسکلت بدن، مقادیر بالای امگا3 و... از خواص ماهی شانک صورتی است. میزان مناسبی از آهن در گوشت این ماهی به خون سازی کمک می­کند بنابراین بهترین ماهی سرخ کردنی برای افرادیست که کم خونی دارند. به سبب وجود مقدار بالایی از امگا3 در گوشت شانک صورتی، مصرف آن­را به افرادی که ناراحتی قلبی عروقی دارند پیشنهاد می­کنیم.

 

سخن پایانی

در این مطلب از فیش دلیوری به برخی از بهترین ماهی های جنوب برای سرخ کردن و خواص هر یک اشاره کردیم.

اگرچه ذایقه افراد در سرو غذا متفاوت است و هر شخص طعم یک نوع ماهی را دوست دارد اما بنا به خواص متفاوت آبزیان و میزان ویتامین­ها، پروتیین­ها، مواد معدنی و آلی و... بهتر است شرایط جسمانی خود را هم در نظر بگیرید و بر حسب نیاز بدن، حداقل دو بار در ماه، مصرف آبزیان را به صورت ماهی سرخ کردنی یا ماهی کبابی در دستور برنامه غذایی خود بگنجانید.

0 امتیاز

اولین نفری باشید که نظر میدهید.

0 دیدگاه

تازه‌ترین ماهی‌ها با تخفیف‌های وسوسه انگیز!

همین حالا میخرم
  • bazar
  • sibcheh

فیش دلیوری، بهترین فروشگاه اینترنتی ماهی و میگو!

فیش دلیوری برترین مرکز و فروشگاه جهت خرید آنلاین انواع ماهی و میگو می باشد. شرکت دریابازار نصف جهان با هدف در دسترس قرار دادن محصولات دریایی مرغوب و تازه برای مردم در سراسر ایران فیش دلیوری را راه اندازی نموده است.نمایش بیشتر
رسالت فیش دلیوری ترویج مصرف محصولات دریایی، افزایش مصرف سرانه این محصولات در راستای ارتقای سلامت جامعه و تحویل آسان انواع ماهی های تازه با بسته های مطمئن در درب منازل مشتریان می باشد. شما در فیش دلیوری می توانید بصورت آنلاین انواع ماهی های تازه همچون ماه شیر، ماهی شوریده، ماهی حلوا سفید، ماهی حلوا سیاه، ماهی سرخو، ماهی سنگسر، ماهی تن، ماهی کفشک، ماهی هامور، ماهی بیاح، ماهی طلال، ماهی شورت، ماهی شهری، ماهی راشگو، ماهی صبیتی، میش ماهی، ماهی چمن، ماهی زبان، ماهی صافی، ماهی قباد، ماهی باراکودا (چنگو)، طوطی ماهی، ماهی سی بریم (شانک)، ماهی مقوا و... ، انواع میگوهای تازه همچون شاه میگو، میگو درشت، میگو متوسط و میگو کوچک، میگو سر تیز و همچنین محصولات دیگری نظیر سالمون، قزل آلا، لابستر، خاویار، انواع ادویه ها و طعم دهنده و... را تهیه نمایید.نمایش کمتر